Portfolio

Opdrachtgever: Dienst Publiekszaken Gemeente Oss

Periode: 2010

Doel:
Ontwikkelen van visie op klantgericht werken bij de Dienst Publiekszaken van de Gemeente Oss.

Traject: In deze opdracht adviseer ik de directeur over het proces van visieontwikkeling. Ik bedenk en ontwerp passende werkvormen. Ook coach ik de teamleiders tijdens de uitvoering. Ik ondersteun de directeur en teamleiders bij alle stappen in het proces en zorg dat uitkomsten goed worden vastgelegd en geborgd binnen de reguliere werk- en plancyclus. Onderstaande figuur geeft de stappen aan van het traject waarmee is gewerkt. Als eerste stap heeft de directeur met een storyboard presentatie haar visie op klantgerichte dienstverlening gepresenteerd. Deze vorm bracht veel energie op gang bij de leidinggevenden.

Klik op de afbeelding voor een vergroting



Mijn werkvormen
Ik werk graag met beeldtaal, in dit geval via een storyboard. Waarom? Beelden stimuleren het creatieve denkproces, maken de situatie letterlijk zichtbaar en helpen om een gedeeld beeld te krijgen. Zo versterken ze het eigenaarschap, genereren energie en inspiratie. In deze opdracht laten we in alle teams de medewerkers verhalen vertellen: de narratieve vorm. Wat is de kracht van een verhaal? Verhalen stimuleren leer- en ontwikkelprocessen van mensen in de organisatie. Ze helpen om onderliggende thema’s, patronen en gevoelens te herkennen, mensen luisteren naar de ander en vergelijken dat met de gewenste situatie. Verhalen zijn ook goed bruikbaar als diagnose: waar staan we nu? De centrale organisatievisie is via dit traject vertaald naar dienstniveau en geconcretiseerd. Van uitvoering tot en met directie is de visie getoetst aan de dagelijkse werkelijkheid.

Resultaat
Voor de directeur levert deze verhalenronde een compleet en inspirerend beeld op van de stand van zaken binnen de dienst. Het management ziet gedragspatronen die stimulerend zijn of belemmerend aan de visie. De aanpak inspireert en leidt tot samenhang in dienst- afdeling en teamplannen. De dienst straalt samen uit dat zij voor de burgers makkelijk bereikbaar zijn en zullen de vraag van de burger eenduidig en integraal benaderen. Er is goede interne en externe afstemming en samenwerking, medewerkers zijn deskundig, betrokken en handelen proactief.
 
 
 

Contact

Geni Horstink Advies Geni Horstink
Reeverdijk 13
7217 LA Harfsen
T 0573-430892
M 06-51134149
E info@genihorstinkadvies.nl

Blog


Geplaatst op: 29 oktober 2019



Zondag was er een item op het NOS journaal dat me raakte. Ik dacht meteen 'wow wat een prachtige oplossing heeft Stella bedacht voor álle betrokkenen'. Ik vroeg me bij dit verhaal ook af: 'wat werkt hier dan zo goed?' 
Lees verder
Copyright 2011 - Geni Horstink Advies  -