Blog

Zondag was er een item op het NOS journaal dat me raakte. Ik dacht meteen 'wow wat een prachtige oplossing heeft Stella bedacht voor álle betrokkenen'. Ik vroeg me bij dit verhaal ook af: 'wat werkt hier dan zo goed?' 

Het gaat over Stella, haar oma en KLM
Stella gunt haar oma en medebewoners van een verpleeghuis méér fijne momenten, hiervoor zijn echter onvoldoende vrijwilligers beschikbaar. Dan bedenkt ze een prachtige oplossing voor een ander probleem bij haar eigen werkgever. Er is een tekort aan passende re-integratieplekken voor KLM personeel na ziekte.  Cabinepersoneel van KLM werkt nu als vrijwilliger in het verpleeghuis van de oma van Stella. Zij zag twee problemen op verschillende plekken, maar heeft ze omgevormd, waardoor beide problemen nu elkaars oplossing zijn.

Wat zie ik dat werkt?
Zowel Stella, haar oma, de ouderen, KLM als het verpleeghuis zijn blij. De oplossing lijkt mij ook niet heel erg duur, maar wel heel duurzaam. Hoe kan het dan waardoor dit zo goed werkt? 

Stella wil meer geluksmomenten voor haar oma en medebewoners. Ze voelt zich persoonlijk gedreven vanuit haar hart en in liefdevolle betrokkenheid bij de situatie van de mensen in het verpleeghuis. Haar werkgever biedt haar vervolgens kennelijk ook alle ruimte, medewerking en voorwaarden om haar idee/initiatief daadwerkelijk vorm te geven.

Iedereen blij!
Ook het verpleeghuis (Eduard Douwes Dekker) staat blijkbaar open voor nieuwe ideeën van familie van bewoners. Het idee van Stella vindt daar gehoor en zo wordt er een gezamenlijk perspectief zichtbaar. De directeur biedt ruimte en randvoorwaarden binnen de kaders van het verpleeghuis. Hiermee zijn KLM vrijwilligers in staat gesteld om op hun eigen manier bij te dragen aan het geluk van bewoners en ze werken tegelijkertijd met zichtbaar plezier aan hun eigen re-integratie. Geen van bovenaf opgelegde en functionele oplossing! Allen voelen met elkaar dat zij op een zinvolle manier bijdragen aan de samenleving, gedreven via de hartsenergie van een eigen KLM collega. En iedereen voelt dat het klopt.

Klein beginnen
Het geluk en de energie straalt zichtbaar af van alle betrokkenen. En het begint allemaal bij één persoon met één idee dat vanuit haar hart ontstaat. Ze neemt het initiatief om er vorm aan te geven. Vervolgens is er een organisatie (KLM) die dit idee van een eigen medewerker omarmt en serieus neemt. Dan wordt er ineens van alles mogelijk en lossen zich twee problemen op twee verschillende plekken, tegelijkertijd én ook nog duurzaam op. Problemen die binnen de bestaande kaders, los van elkaar, moeilijk oplosbaar waren.

Werk vanuit je hart
Hoe kun je deze manier van werken nu groter maken? Ik zie in mijn werk dat er veel meer mensen als Stella zijn. Mensen met geweldige ideeën die ontstaan vanuit hun persoonlijke betrokkenheid bij de samenleving. Ideeën die bij realisatie onze samenleving een heel stuk aangenamer zouden maken. Stel nu dat organisaties hen in staat stellen om de voorwaarden bieden om ook in beweging te komen? Functioneel uitrollen werkt immers niet en zeker niet duurzaam. De kritische succesfactor, ook in dit voorbeeld, is immers de persoonlijke betrokkenheid van Stella en de voorwaarden die organisaties haar bieden.

Een paar tips:

  • Durf als professional weer vanuit jouw eigen hart en betrokkenheid te werken.
  • Durf kansen te zien, zoek zelf de ruimte en neem het initiatief.
  • Stel het perspectief centraal, dit geeft ruimte om buiten de kaders van je formele functie en eigen organisatie, in beweging te komen.
  • Durf als manager onvoorwaardelijke steun te bieden aan mensen met waardevolle initiatieven.
  • Faciliteer mensen om dit soort initiatieven met elkaar in de praktijk vorm te geven, dit geeft enorm veel positieve energie.
  • Faciliteer ervaringsleren voor de betrokken mensen in het netwerk, om de werkende principes van deze succeservaring te kunnen benutten.  En om met elkaar van klein naar groot te werken
  • Wie zou ook graag een initiatief willen nemen, maar weet niet goed hoe dat idee onder de aandacht te brengen?
  • Wie zou als manager graag meer voorwaarden willen creëren om medewerkers hun waardevolle ideeën in de praktijk te laten brengen, op een manier dat het ook van waarde is van de organisatie?

Ik ben heel benieuwd en nodig je graag uit voor een gesprek!
Tel 06 51134149

Zie hieronder NOS item:
https://nos.nl/l/t/2306964

 
 
 

Contact

Geni Horstink Advies Geni Horstink
Reeverdijk 13
7217 LA Harfsen
T 0573-430892
M 06-51134149
E info@genihorstinkadvies.nl

Blog


Geplaatst op: 29 oktober 2019



Zondag was er een item op het NOS journaal dat me raakte. Ik dacht meteen 'wow wat een prachtige oplossing heeft Stella bedacht voor álle betrokkenen'. Ik vroeg me bij dit verhaal ook af: 'wat werkt hier dan zo goed?' 
Lees verder
Copyright 2011 - Geni Horstink Advies  -